Over goed slapen

Rugrecht Slapen

Slapen op het juiste bed betekent optimaal uitrusten van een drukke dag en dat is het beste begin van elke volgende dag. Het is wetenschappelijk bewezen dat slechte nachtrust een negatief effect heeft op de gezondheid.

'Sleep ergonomics' gaat over lichaamsbouw, slaapgedrag en lighouding in uw slaap. Met deze tekst willen we u inzicht geven in wat belangrijk is voor een goede en pijnloze nachtrust. Ook gaan we in op wat van belang is bij de keuze van een bed, matras en kussen.

Meer weten over 'sleep ergonomics' helpt u bij het beter uitrusten in een voor uw rug, nek en gewrichten veilige houding. Een op uw lichaamsbouw en slaapgedrag toegesneden matras (en kussen) helpt voorkomen dat u wakker wordt met meer pijn dan waarmee u ging slapen.

Slaaphoudingen om rugpijn te verminderen

Het is mogelijk (en wenselijk) om de spanning op uw rug te verminderen met een aantal simpele veranderingen in uw slaaphouding. De gezondste slaaphouding is op uw zij. Als u zo slaapt, probeer dan met licht opgetrokken benen te slapen. Om spanning op uw onderrug te reduceren kunt u het beste een kussen tussen uw knieën stoppen of zelfs een zogenaamd body pillow aanschaffen. Probeer niet op uw arm te liggen. Dat veroorzaakt niet alleen tintelingen doordat uw bloedsomloop er door wordt gehinderd, maar beïnvloedt de spanning op uw ruggenwervelkolom. Het beste kruist u uw armen voor uw borst langs zodat u met uw linkerhand uw rechterbovenarm aanraakt (en met uw rechterhand uw linker bovenarm).

Zijslaper Buikslaper Rugslaper

Slaapt u doorgaans op uw rug, is het aan te raden een kussen onder uw knieholtes te plaatsen. Zo helpt u de natuurlijke onderrug curve te bewaren, en dat vermindert spanning. Ook kunt u proberen een opgerolde handdoek tussen het matras en de holte van uw rug te leggen voor extra ondersteuning. Slapen op uw buik is in de regel geen goede slaaphouding! De ruggegraat wordt er overmatig mee belast. Dat kan druk op de zenuwen veroorzaken, spierpijn en zelfs verrekking. Bent u desondanks een hardnekkige buikslaper, ontzie uw rug dan door het plaatsen van een kussen onder uw bekken en buikholte. Het best gebruikt u ook een relatief laag hoofdkussen als u op uw buik slaapt. Maar beter is het om te oefenen om voortaan op uw zij te slapen!

Terug naar boven

Het juiste bed

Als de aanwijzingen hierboven u niet of nauwelijks helpen bij het vinden van een pijnloze slaaphouding en het gevoel uitgerust wakker te worden is het wellicht tijd om te investeren in een bed dat optimaal past bij uw situatie.

Maar welk bed is dat? Er zijn erg veel verschillende matrassen- en beddenmerken op de markt en veel daarvan zijn ook zeker van goede kwaliteit. Desondanks zijn veel goede matrassen niet geschikt voor u en zullen die uw klachten niet helpen verminderen.

Terug naar boven

Matrassenwijzer

Bij verschillende leveranciers kunt u op de website een aantal vragen uit een zogenaamd triage-script beantwoorden. Zodra u dat gedaan heeft krijgt u dan te zien welk matras van die leverancier u het beste kunt kopen. Die scripts zijn echter toegesneden op de doorsnee consument en zeker niet op mensen met een gevoelige rug of andere gewrichtsklachten.

Bovendien gaat het dan alleen nog maar om het matras. Niet over het bed of de lattenbodem die u misschien al heeft en niet over de ventilatie in uw slaapkamer, niet over de de aard van uw klachten en niet over uw lichaamsbouw. En ook dergelijke punten zijn allemaal belangrijk om U een goed advies te kunnen geven. Er is dus voor een juiste keuze veel meer informatie van u nodig dan in zulke matrassenwijzers wordt gevraagd.

Tevreden

Dormedic werkt daarom met een vragenlijst die u krijgt toegezonden. Hoe beter u die vragen beantwoordt, hoe beter het advies dat we u kunnen geven.

En heeft u na 6 weken slapen op uw nieuwe matras toch nog het gevoel dat het beter kan, dan komen we gewoon bij u langs en onderzoeken dan samen met u wat er beter kan. Dat is de ongeëvenaarde maatwerkservice van Dormedic.

Terug naar boven

Consumententests

Beste Koop

Organisaties als de Consumentenbond testen regelmatig matrassen en bedden. Maar de matrassen die zij testen vormen nog geen 10% van het aanbod. Bovendien gebruiken ze nogal algemene testcriteria en houden ze rekening met de gemiddelde consument. De uitslagen van dergelijk testen zijn dus eigenlijk niet relevant voor mensen met bijzondere eisen. En u heeft zulke bijzondere eisen, of u zou ze moeten hebben, want u slaapt niet goed en niet pijnvrij. Laat u daarom niets wijsmaken met termen als 'BESTE KOOP'. Wat voor u het beste is, is MAATWERK.

Bij een maatwerk oplossing kan rekening gehouden worden met alle factoren die op uw individuele situatie van toepassing zijn. Maatwerk is echter ook heel tijdsintensief en u profiteert niet van de kostenvoordelen van grootschalige produktie. Bovendien weet u pas of een matras echt de goede keuze is nadat u er een aantal weken op heeft geslapen, want hoe goed een matras ook is, u zult er aan moeten wennen. Dat is normaal.

Dormedic combineert de kostenvoordelen van grootschalige produktie met de hoogwaardige service van een maatwerkoplossing. Als enige beddenmerk leveren wij zo'n vergaande service. Dat maakt ons niet alleen uniek, maar ook onvergelijkbaar.

Terug naar boven

Waarom adviseren therapeuten Dormedic?

Steeds meer praktijken voor chiropractie, fysiotherapie, osteopathie en bewegingsartsen adviseren u om uw nieuwe bed, matras en/of kussen te kopen bij Dormedic. Niet dat er geen andere goede merken zijn, maar die bieden niet die vergaande service. Dormedic verkoopt u niet alleen een bed of matras, Dormedic levert u een oplossing.

Vanwege die heldere no-nonsense filosofie en de hoogwaardige collectie bedden, matrassen en kussens groeit Dormedic gestaag. Zonder dure winkels en advertentiecampagnes, maar door ons consequent te houden aan de belofte "wij rusten niet voordat u goed slaapt". Dat mag u letterlijk nemen. En dat voor prijzen waarvoor u niet hoeft krom te liggen op een standaardmatras.

Terug naar boven